חוקרים רבים מצביעים על ההיבטים הרגשיים – חברתיים כמרכיבי הלמידה המשמעותית וכן על הידע של אנשי ההוראה בזיהוי ההשפעה ההדדית של משימת הלמידה – הוראה והאספקטים הרגשיים אצל הלומד והמלמד.
תפיסה זו נקראת פסיכופדגוגיה.
פסיכופדגוגיה היא תפיסה המיישמת את המודעות לרגשות המתעוררים ולעמדות המתעצבות, בתוך יחסי הגומלין בתהליכי הוראה ולמידה. (מתוך פסיפס – פסיכופדגוגיהמודעות וידיעה במלאכת החינוך)
קורס זה יתמקד בפסיכופדגוגיה בשילוב פסיכופסיולוגיה של הלמידה – המהווה רובד עמוק יותר של הפסיכופדגוגיה. המטרה היא לספק למורה ידע מדעי ליצירת כלים בהוראה לצורך קידום למידה משמעותית הכוללת בתוכה העצמת המסוגלות העצמית, אמפתיה, ביטוי רגשות ומרכיבים רגשיים חברתיים משמעותיים נוספים להצלחה בלימודים.
הקורס מבוסס על מחקרים עדכניים מתחומי חקר המוח והפסיכופיזיולוגיה לקידום הלמידה המשמעותית הלכה למעשה.
מטרות ההשתלמות
- "הלמידה המשמעותית" כערך ומשמעות בעבודת המורה.
- הכרות עם עקרונות הפסיכופדגוגיה של הלמידה.
- יישום עקרונות פיתוח כישורי לומד בהוראה
מן הנושאים
- מתווה הלמידה המשמעותית
- מיומנויות לומד במאה ה- 21
- המורה כדמות משמעותית – מנהיגות והעצמה כפלטפורמה חדשה
- רגשות ולמידה – הפסיכופדגוגיה של הלמידה
- משמעות בלמידה ולמידה משמעותית
- יישום כישורי למידה בהוראה
- פיתוח למידה משמעותית – הלכה למעשה
דרכי הוראה
הלמידה באתר "נתיבי ידע – פיתוח מקצועי באינטרנט". קצב הלימוד אישי. הקורס מועבר באופן מגוון, חוויתי וידידותי הכולל קריאת מאמרים, צפייה בסרטונים, שאלות פתוחות וסגורות והשתתפות בפורום. תשובות הלומד נשלחות באינטרנט ונבדקות ע"י המרצה. הקורס מלווה בתמיכה טכנית.
כותב התוכנית והקורס המתוקשב
ד"ר שחר צדוק .Ph.D. בעל תואר שלישי בחינוך (התמחות באימון). עוסק בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) מרצה באוניברסיטת בר אילן ומפתח השתלמויות לפיתוח מקצועי של אנשי חינוך
מתכונת הקורס
30 שעות.